Login Register

ورود به حساب کاربری

نام کاربری
رمز عبور *
مرا به خاطر بسپار

ایجاد حساب کاربری

Fields marked with an asterisk (*) are required.
Name
نام کاربری
رمز عبور *
تکرار رمز عبور *
پست الکترونیکی *
تکرار پست الکترونیکی *

توصیه های دکتر محمدرضا واعظ مهدوی در باره طرح تحول سلامت

 

دکتر محمدرضا واعظ مهدوی که سال های قبل، در معاونت توسعه مدیریت و همچنین معاونت پشتیبانی وزارت بهداشت فعالیت داشته و مدیرعاملی سازمان بیمه خدمات درمانی نیز در کارنامه اوست؛ در حال حاضر در سمت مشاور معاونت برنامه‌ریزی و نظارت راهبردی ریاست جمهوری و رئیس انجمن علمی اقتصاد سلامت حضور دارد.

ایشان توصیه هایی درباره طرح تحول سلامت ارائه کرده اند، که در زیر می خوانید:

1-   بطور کلی بخش سلامت برنامه پنجم توسعه، بسیار کامل و قوی تنظیم شده است و حاوی تمام عناصر لازم برای سیاستگزاری بهینه بخش می باشد. خوب بود از ابتدا اجرایی شدن این برنامه به عنوان طرح تحول سلامت در دستور کار دولت قرار می گرفت. تقریبا" تمامی اشکالات و چالش های مطرح شده در جلسه تحلیلی مذکور، در مفاد برنامه مورد توجه قرار گرفته و راه حل مناسب و عملیاتی برای آن پیش بینی شده است. در شرایط فعلی نیز پیشنهاد می شود بسته های طرح به مفاد راهبردهای مصوب برنامه نزدیک شود و طی یک زمان بندی مشخص ،طرح تول به برنامه عملیاتی برای تحقق برنامه پنجم تبدیل شود تا در ادامه ، با تنظیم برنامه ششم تکمیل و ارتقاء داده شود. بدیهی است اگر هر 5سال ، یک برنامه تصویب کنیم و در اجرا آن را محور قرار ندهیم و « برنامه های تحول » پراکنده و فاقد انسجام پیاده کنیم، منطق برنامه ریزی از میان می رود و کارکرد ارزیابی و ارتقاء برنامه ها مختل می شود. بر اساس برنامه پنجم باید نخست «سامانه خدمات جامع و همگانی سلامت» با هماهنگی وزارت بهداشت ومعاونت برنامه ریزی و نظارت رئیس جمهور تنظیم و در شورای (تخصصی) عالی سلامت و امنیت غذایی تصویب و سپس برای اجرا ابلاغ شود. این سامانه ، شامل بیمه همگانی، اولویت پیشگیری و محوریت بهداشت، سیستم ارجاع، تدوین بسته خدمات ﺑﯿﻤﻪ ﭘﺎﯾﻪ درﻣﺎن، ﭘﺰﺷﮏ ﺧﺎﻧﻮاده، ﻧﻈﺎم ارﺟﺎع، راﻫﻨﻤﺎﻫﺎي درﻣﺎﻧﯽ، اورژاﻧﺲﻫﺎي ﭘﺰﺷﮑﯽ، ﺗﺸﮑﯿﻞ ﻫﯿﺄﺗﻬﺎي اﻣﻨﺎء در ﺑﯿﻤﺎرﺳﺘﺎنﻫﺎي آﻣﻮزﺷﯽ و ﺗﻤﺎم وﻗﺘﯽ ﺟﻐﺮاﻓﯿﺎﯾﯽ ﻫﯿﺄﺗﻬﺎي ﻋﻠﻤﯽ و ﺗﻌﺮﻓﻪﻫﺎي ﻣﺮﺑﻮﻃﻪ و ﮐﻠﯿﻨﯿﮏﻫﺎي وﯾﮋه و همه محورهای مورد مناقشه و چالش برانگیز مورد اشاره در جلسه تحلیلی مذکور می باشد. مفاد مورد اشاره ضمیمه شده وبرخی از محورها جهت امعان نظر عزیزان نشانه گذاری شده است. بنابر این نخستین پیشنهاد اینجانب محور قرار گرفتن برنامه پنجم و عمل به مفاد آن در ادامه پیاده شده برنامه تحول نظام سلامت است.

2-   نکته مهم دیگر، محمل قرار گرفتن طرح تحول برای تسویه حساب های شخصی و برخورد با اساتید برجسته ومدیران خدمتگزار و تبعید و عزل آنان است. انتقادات دلسوزانه ویا گزارش های مغرضانه با برخوردهای تند و حساب نشده زیر مجموعه مدیریتی وزارت بهداشت، باعث ایجاد موجی از نگرانی و تشکیک نسبت به اهداف طرح شده است. این تشکیک، حمایت جامعه علمی و تخصصی کشور از طرح را از بین می برد و دستاوردهای ارزشمند طرح را مخدوش می سازد. در برخی استانها، با پخش یک برنامه انتقادی تلویزیونی شایسته ترین مدیران عزل و در بیمارستانی برجسته ترین اساتید با بهانه ای واهی تبعید شده اند. این اقدامات از نظر فرهیختگان  دانشگاهی کشور فاقد مقبولیت است و علاوه بر نمود «بی عدالتی» ، حمایت عناصر دلسوز و مسئولیت پذیر طرفدار دولت را نیز ازمیان می برد. پیشنهاد می شوداین موارد در اسرع وقت اصلاح و جبران شود و منبعد نیز گفتگو و استدلال و پذیرش انتقادات و تلاش برای توجیه و پاسخگویی به شبهات احتمالی جایگزین  برخورد حذفی و روش های دستوری شود.

 

 

 

 

تماس با ما

جهت ارتباط با مدیریت، ارسال انتقادات و پیشنهادات و نیز ارسال مقالات و اخبار حوزه سیاست گذاری می توانید با نشانی الکترونیکی زیر تماس حاصل فرمایید .

info@ippra.com

ایپرا تلاش خواهد کرد، در کمترین زمان، به مکاتبات شما پاسخ داده و ترتیب اثر دهد.

درباره ما

 تارنمای «تجزیه و تحلیل سیاست گذاری عمومی» (ایپرا/Ippra) پایگاهی تخصصی است جهت استفاده اساتید، دانشجویان و علاقه مندان حوزه سیاست گذاری عمومی که با هدف توسعه و ترویج گرایشات سیاست گذاری در حوزه فرهنگ، سلامت، علم، صنعت و تجارت فعالیت می کند. در این نشانی اینترنتی می توانید خبرهای سیاست گذاری داخل و خارج از کشور را دنبال و نیز مقالاتی در زمینه بهترین نمونه های سیاست گذاری ایران و سایر نقاط جهان را، مطالعه کنید. ایپرا همچنین، برگزاری دوره های آموزشی و پژوهشی، کلاس ها و مجموعه های کارگاهی مرتبط با این حوزه را برای ادارات، سازمان ها و نهادهای دولتی و خصوصی تضمین می کند.