Login Register

ورود به حساب کاربری

نام کاربری
رمز عبور *
مرا به خاطر بسپار

ایجاد حساب کاربری

Fields marked with an asterisk (*) are required.
Name
نام کاربری
رمز عبور *
تکرار رمز عبور *
پست الکترونیکی *
تکرار پست الکترونیکی *

سازمان جهانی بهداشت خواستار عدم استفاده از جیوه در دماسنج و وسایل اندازه گیری فشار خون تا سال 2020 شد.

 

 

 

سازمان جهانی بهداشت خواستار عدم استفاده از جیوه در دماسنج و وسایل اندازه گیری فشار خون تا سال 2020 شد.


2013 اکتبر 11 | ژنو - سازمان جهانی بهداشت یک طرح جدید برای حذف جیوه از تمامی وسایل اندازه گیری پزشکی در سال 2020 شروع کرده است.



این ابتکار  حذف جیوه در خدمات بهداشتی و درمانی در سال 2020 ، امروز به مناسبت امضای کنوانسیون میناماتا راه اندازی شد. که خواستار حذف جیوه در تب سنج و دستگاه فشار خون شد. پایان دادن به تولید، واردات و صادرات از این دستگاه ها و با حمایت از استقرار دقیق، مقرون به صرفه و امن تر جایگزین غیر جیوه انجام می شود.

جیوه و ترکیبات مختلف آن از نگرانی های بهداشت عمومی جهانی است و طیف وسیعی از اثرات بهداشتی جدی از جمله آسیب به مغز و عصبی به ویژه در میان نسل جوان را دارد. انواع دیگر شامل آسیب کلیه و آسیب به دستگاه گوارش را به همراه دارد .

کنوانسیون میناماتا
در حالی که کنوانسیون میناماتا اجازه می دهد تا کشور را همچنان به استفاده از جیوه در وسایل اندازه گیری پزشکی تا سال 2030 تحت برخی شرایط خاص ادامه دهد ، سازمان جهانی بهداشت و سازمان های غیر دولتی بهداشت و درمان بر این باور است که عواقب بالقوه منفی از جیوه آنقدر بزرگ است که همه باید در تلاش برای انجام این هدف تا سال 2020 باشند.

" با امضای کنوانسیون میناماتا ما راه طولانی در حفاظت از جهان را برای پیشگیری از عواقب مخرب بهداشتی از جیوه،  خواهیم داشت مدیر کل  سازمان جهانی بهاشت دکتر مارگارت چان می گوید " جیوه یکی از ده مواد شیمیایی باعث نگرانی عمده بهداشت عمومی است و یک ماده ای است که در اکوسیستم برای نسل ها باقی می ماند ، باعث سلامتی شدید و اختلال و آسیب عقلانی به جمعیت های در معرض است . "


طرحی برای اقدام کشورها
کنوانسیون طرحی برای اقدام کشورها برای از بین بردن فرم های مضر ترین استفاده از جیوه، فراهم می کند. کاهش انتشار جیوه حاصل از صنعت، ترویج روش  بدون جیوه ، جلوگیری از قرار گرفتن کودکان و زنان در سنین باروری در معرض جیوه، و قدم هایی را برای بهبود سلامت کارگران است.

" سازمان جهانی بهداشت از قرار گرفتن مناطق بحرانی در معرض جیوه نگران است و می خواهد اطمینان حاصل شود  که دولت  با آن مقابله می کند و آنها تعهدات خود تحت کنوانسیون ، به ویژه کسانی که در زمینه مراقبت های بهداشتی کار می کنند رعایت می کنند. دکتر ماریا نیرا ، مدیر سازمان جهانی بهداشت برای بهداشت عمومی و محیط زیست می گوید:"  دماسنج تب و دستگاه برای اندازه گیری فشار خون در مراقبت های بهداشتی باید تا سال 2020 عاری از جیوه شوند. "

سازمان جهانی بهداشت و شرکای بخش بهداشت و درمانش روش های زیر را به کار خواهند برد :

- خروج جیوه از ضد عفونی کننده های موضعی و جیوه برای روشن کردن پوست در  لوازم آرایشی .
- توسعه استراتژی های بهداشت عمومی برای رسیدگی به اثرات بهداشتی استفاده جیوه در صنعت و در مقیاس کوچک معدن طلا .
- توسعه اقدامات عدم استفاده ازجیوه در آمالگام دندان .
- تشویق تبادل اطلاعات سلامت ، افزایش آگاهی عمومی و تحقیق بهداشت .
- جیوه برای سلامتی انسان سمی است ، به عنوان یک تهدید خاص به رشد کودک در دوران جنینی و اوایل زندگی می باشد .


منبع:

http://www.who.int/mediacentre/news/notes/2013/mercury-medical-devices-20131011/en/index.html

ترجمه: ترانه یوسفی نژاده ، دانشجوی دکترای سیاستگذاری سلامت

 

 

 

تماس با ما

جهت ارتباط با مدیریت، ارسال انتقادات و پیشنهادات و نیز ارسال مقالات و اخبار حوزه سیاست گذاری می توانید با نشانی الکترونیکی زیر تماس حاصل فرمایید .

info@ippra.com

ایپرا تلاش خواهد کرد، در کمترین زمان، به مکاتبات شما پاسخ داده و ترتیب اثر دهد.

درباره ما

 تارنمای «تجزیه و تحلیل سیاست گذاری عمومی» (ایپرا/Ippra) پایگاهی تخصصی است جهت استفاده اساتید، دانشجویان و علاقه مندان حوزه سیاست گذاری عمومی که با هدف توسعه و ترویج گرایشات سیاست گذاری در حوزه فرهنگ، سلامت، علم، صنعت و تجارت فعالیت می کند. در این نشانی اینترنتی می توانید خبرهای سیاست گذاری داخل و خارج از کشور را دنبال و نیز مقالاتی در زمینه بهترین نمونه های سیاست گذاری ایران و سایر نقاط جهان را، مطالعه کنید. ایپرا همچنین، برگزاری دوره های آموزشی و پژوهشی، کلاس ها و مجموعه های کارگاهی مرتبط با این حوزه را برای ادارات، سازمان ها و نهادهای دولتی و خصوصی تضمین می کند.