Login Register

ورود به حساب کاربری

نام کاربری
رمز عبور *
مرا به خاطر بسپار

ایجاد حساب کاربری

Fields marked with an asterisk (*) are required.
Name
نام کاربری
رمز عبور *
تکرار رمز عبور *
پست الکترونیکی *
تکرار پست الکترونیکی *

سیاست گذاری فرهنگی در ایران راه اشتباه رفته است

 

استاد جامعه شناسی دانشگاه تهران گفت: سیاست گذاری فرهنگی در ایران راه را اشتباه رفته است زیرا نمی دانیم برای چه طبقه ای فرهنگ سازی می کنیم و در این راستا نقش طبقات اجتماعی مشخص نیست.

به گزارش خبرنگار مهر، دکتر تقی آزاد ارمکی شامگاه دوشنبه در کنفرانس ملی دانشجویی جامعه شناسی توسعه در دانشگاه فردوسی مشهد اظهار کرد: در حال حاضر مشکل همه مردم طلاق است و همه مردم دغدغه سیاست دارند و همه به خود اجازه می دهند که در هر مسئله ای تخصصی نظر بدهند و همه این ها به دلیل عدم شناخت طبقات اجتماعی در جامعه است.

طبقات در جامعه ایرانی گم شده اند

آزادارمکی اولین گام در رسیدن به مدل بومی توسعه را به رسیمت شناختن جامعه دانست و گفت: اگر شناخت جامعه ایجاد شود مفهوم کلی جامعه و فرد کنار گذاشته می شود و گام بعدی یعنی شناخت نظام طبقاتی جامعه به دست خواهد آمد.

وی جامعه ایرانی را جامعه ای کاملا طبقاتی معرفی کرد و افزود: اما در افکار عمومی جامعه ایران جامعه ای هم گرا شناخته می شود اما با شناسایی جایگاه طبقات در جامعه می توانیم نقش های طبقات را معلوم کنیم و در گام سوم روابط طبقات جامعه تنظیم می شود.

آزادارمکی گام چهارم در رسیدن به مدل بومی توسعه را شناخت اختلافات طبقاتی عنوان کرد و گفت: طبقه بالای جامعه در ایران مغفول واقع شده طبقه ای که سرمایه اقتصادی را در اختیار دارد و با این که ثروت را در اختیار دارد ثروت خود را وارد کنش اقتصادی نمی کند.

وی ادامه داد: طبقه متوسط در جامعه ایران مشخص نیست که متعلق به چه کسانی است و روشنفکران جامعه چه افرادی هستند یک مفهوم عام از طیف متوسط جامعه داریم بدون این که افرادی به عنوان مصادیق آن داشته باشیم.

آزادارمکی افزود: با شناسایی طیف متوسط جامعه شناس می تواند از سرمایه فرهنگی جامعه سخن بگوید طبقه متوسط جامعه وظیفه اندیشه و ارتباط سازی و تمدن افرینی را به عهده دارد.

وی با بیان این که در ایران طبقه پایین جامعه با ارزش های طبقه متوسط زندگی می کنند گفت: ارزش های فراگیر طبقه متوسط به خورد طبقه طبقه پایین جامعه داده شده و این امر افسردگی و یأس را برای طبقه پایین به ارمغان می آورد.

توسعه اجتماعی ساحت ثانویه توسعه اقتصادی است

عضو هیئت علمی دانشگاه تهران گفت: درحالی که برنامه ریزان اقتصادی در ایران در راستای توسعه اقتصادی طرح و برنامه ارائه می دهند منتقدان به توسعه اجتماعی توجه می کنند و این امر به ایجاد شکاف میان برنامه ریزان و منتقدان جامعه می شود.

به گزارش خبرنگار مهر، تقی آزاد ارمکی عصر دوشنبه در اولین کنفرانس ملی دانشجویی توسعه که در تالار شهید رجایی دانشکده ادبیات دانشگاه فردوسی برگزار شد اظهار داشت: توسعه اجتماعی یک ساحت ثانویه در توسعه اقتصادی است و کمتر کسی توسعه را امری اجتماعی می دیده و مقولات اجتماعی درا مر توسعه نادیده انگاشته می شد.

وی با بیان این که با ظهور نابسامانی های اجتماعی توسعه اقتصادی توجه به اجتماع در توسعه اهمیت پیدا کرد گفت: نظام های مفهومی معطوف به امور اجتماعی ناشی از امر اقتصادی ظهور کرد و در این زمان توسعه به سیاسی، اقتصادی، اجتماعی و فرهنگی انشقاق پیدا کرد و اقتصاد در توسعه به حاشیه می رود.

عضو هیئت علمی دانشگاه تهران ادامه داد: این حاشیه نشینی اقتصاد در امر توسعه نه به لحاظ اهمیت که به لحاظ توجه است چراکه اقتصاد سرمایه داری قوام یافته و دیگر امر اقتصادی دیده نمی شود آنچه دیده می شود امر اجتماع است.

وی با اشاره به این که امر اقتصادی اثرات ساختاری می گذارد گفت: بسیاری از متفکران اجتماعی توسعه به چیزی به نام اعتماد اجتماعی به عنوان سرمایه اجتماعی توجه کردند با این حال سرمایه اجتماعی بدلی از سرمایه اقتصادی است.

آزادارمکی ادامه داد: اندیشه توسعه اجتماعی در ایران در جهت آسیب شناسی توسعه اقتصادی ظهور می کند با این حال همچنان که برنامه های ایران در راستای توسعه اقتصادی است هرازگاهی هم به توسعه اجتماعی توجه می کند تا ترکیب جامعه به هم نریزد.

وی افزود: متفکران توسعه به سمت اجتماعیات چرخش کردند و ما به اخرین سطح و مرحله اندیشه توسعه در جهان غرب رسیدیم که همان اندیشه اجتماعی باشد.

آزادارمکی گفت: برنامه ریزان اقتصادی با مبنای اقتصادی پیش می روند و منتقدان نگاهی اجتماعی به مقوله توسعه دارند که این امر باعث جداافتادگی میان برنامه ریزان و منتقدان می شود که در نهایت باعث کاهش سرمایه اجتماعی در جامعه است.

اجتماع بستر توسعه اقتصادی است

وی با بیان این که جامعه ای به عنوان توسعه یافته از لحاظ اجتماعی معرفی می شود که تکثر اجتماعی در آن امکان داشته باشد گفت: در شرق و ایران مراحل توسعه از آخر به اول شروع شده است تا توسعه اقتصادی ظهور نکند نمی توان انتظار ظهور توسعه اجتماعی را داشته باشیم.

آزادارمکی گفت: توسعه جایی شکل می گیرد که فعالیت اقتصادی در متن اجتماع صورت پذیرد باید یک متن اجتماعی را مفروض بگیریم.

وی با تأکید بر این که در برهوت نمی شود توسعه ایجاد کرد گفت: متن اجتماع متشکل از پیشینه تاریخی و فرهنگی و مسائل دیگر است ما مردمی هستیم که روابط فرهنگی و اجتماعی درون خانوادگی بالایی داریم اما در رابطه ملت و دولت دچار مشکلات بسیاری هستیم.

آزادارمکی ادامه داد: متن اجتماع مفروض است اما این که کدام یک اصل در توسعه است و چه چیزی ضرورت دارد باید توجه کنیم که نمی توانیم حوزه اقتصاد را رها کنیم و به سراغ توسعه اجتماعی برویم.

تماس با ما

جهت ارتباط با مدیریت، ارسال انتقادات و پیشنهادات و نیز ارسال مقالات و اخبار حوزه سیاست گذاری می توانید با نشانی الکترونیکی زیر تماس حاصل فرمایید .

info@ippra.com

ایپرا تلاش خواهد کرد، در کمترین زمان، به مکاتبات شما پاسخ داده و ترتیب اثر دهد.

درباره ما

 تارنمای «تجزیه و تحلیل سیاست گذاری عمومی» (ایپرا/Ippra) پایگاهی تخصصی است جهت استفاده اساتید، دانشجویان و علاقه مندان حوزه سیاست گذاری عمومی که با هدف توسعه و ترویج گرایشات سیاست گذاری در حوزه فرهنگ، سلامت، علم، صنعت و تجارت فعالیت می کند. در این نشانی اینترنتی می توانید خبرهای سیاست گذاری داخل و خارج از کشور را دنبال و نیز مقالاتی در زمینه بهترین نمونه های سیاست گذاری ایران و سایر نقاط جهان را، مطالعه کنید. ایپرا همچنین، برگزاری دوره های آموزشی و پژوهشی، کلاس ها و مجموعه های کارگاهی مرتبط با این حوزه را برای ادارات، سازمان ها و نهادهای دولتی و خصوصی تضمین می کند.