Login Register

ورود به حساب کاربری

نام کاربری
رمز عبور *
مرا به خاطر بسپار

ایجاد حساب کاربری

Fields marked with an asterisk (*) are required.
Name
نام کاربری
رمز عبور *
تکرار رمز عبور *
پست الکترونیکی *
تکرار پست الکترونیکی *

چالش های اوقات فراغت ناشی از سیاست گذاری های غلط است

رییس مرکز مطالعات و پژوهش‌های راهبردی وزارت ورزش با بیان اینکه چالش های اوقات فراغت ناشی ازسیاست گذاری های غلط دوره های قبل است گفت:ما مشکل تدوین برنامه نداریم ولی درحوزه جوانان با مشکل مدیریتی مواجه هستیم.

محمدتقی‌ حسن‌زاده، رییس مرکز مطالعات و پژوهش‌های راهبردی وزارت ورزش و جوانان در گفت‌وگو با خبرنگار اجتماعی شبستان با بیان اینکه اوقات فراغت هزینه‌های بالایی برای خانواده‌ها دارد، گفت: در حال حاضر اگر خانواده‌ای بخواهد برای گذراندن اوقات فراغت خود به بیرون از منزل بروند هزینه آن بیشتر از هزینه محل زندگی‌ یشان است.

وی اظهار کرد:خانواده‌ها  برای  اوقات فراغت جوانان خود نباید امیدشان به دستگاه‌ها و نهادهای دولتی باشد.

 

رییس مرکز مطالعات و پژوهش‌های راهبردی وزارت ورزش با بیان اینکه مسایل اجتماعی و فرهنگی از جمله چالش‌های فراروی اوقات فراغت جوانان است، خاطرنشان کرد: امروزه فرهنگ‌های مختلف اسلامی، اروپایی و غربی به دلیل وجود ابزارهای پیشرفته ارتباطی ،ناگزیر از تاثیرگذاری فرهنگی از یکدیگر هستند مثلا 10 سال گذشته جوانان ما اوقات فراغت خود را با رفتن به طبیعت و ورزش کردن می‌گذراندند ولی در حال حاضر با ابزارهای پیشرفته مانند اینترنت، ویچت، وایبر و غیره سپری می‌کنند که این امر ناشی از تاثیرگذاری فرهنگی جوامع بر یکدیگر است.

 

 لزوم سازماندهی اوقات فراغت با رویکرد گروهی و مشارکت جمعی

حسن‌زاده با بیان اینکه ما باید مسئله اوقات فراغت را با یک رویکرد گروهی و مشارکت جمعی سازماندهی کنیم، گفت: برنامه‌ریزی جایگاه اوقات فراغت در نظام عمومی کشور ما دچار ضعف است و هیچکدام از دستگاه‌هایی که متولی برنامه‌ریزی اوقات فراغت جوانان هستند نظام برنامه‌ریزی یکپارچه و منسجمی ندارند که در راستای آن بتوانند برنامه‌ها را پوشش دهند.

  

وی بی‌توجهی به مسئله اقتصاد فراغتی را از دیگر چالش‌های اوقات فراغت در کشور عنوان کرد و افزود: به عنوان مثال بخش خصوصی باید امکانات و فضاهایی را در پارک‌ها برای شهروندان فراهم کند.

  

حسن‌زاده با بیان اینکه برنامه‌ها در سیاست‌گذاری‌ها عرضه‌محور است نه تقاضامحور تصریح کرد: مسولان برنامه ها را بر اساس تقاضای جامعه و جوانان سیاست‌گذاری نمی‌ کنند، فقط دستگاه‌ها تعدادی برنامه را با این تصور که شاید مورد استقبال و علاقه داوطلبان قرار گیرد، عرضه می‌کنند.

 وی با اشاره به اینکه زیرساخت‌های قانونی و امکانات ما دچار ضعف است، افزود: امکانات تهران نسبت به مناطق محروم بهتر است.


چالش های اوقات فراغت ناشی از سیاست گذاری های غلط است 

وی اظهار کرد: مسایل و مشکلات اوقات فراغت جوانان در یک پروسه زمانی کوتاه‌مدت قابل حل نیست. این چالش‌ها ناشی از سیاست‌گذاری‌های اشتباهی بوده که در دوره‌های قبل صورت گرفته است.

 

حسن‌زاده تصریح کرد: یکی از رویکردهای اوقات فراغت این است که باید در یک فضای کاملا سالم، آزاد و بدون هیچ قید و بندی انجام شود و افراد بتوانند از این اوقات خود لذت برده و خستگی و بار روانی ناشی از کار روزمره و فعالیت‌های رسمی فارغ شوند.

 

رییس مرکز مطالعات و پژوهش‌های راهبردی وزارت ورزش و جوانان با بیان اینکه یکی از راهبردهای ما در حوزه جوانان، غنی‌سازی دوره جوانی توأم با نشاط و شادابی است، افزود: برای غنی‌سازی دوره جوانی باید یک بازنگری در برنامه‌های گذشته که بدون نیاز و تقاضای جدی جامعه و جوانان صورت گرفته است، داشته باشیم.

 

 جوانان علاقمند به گذران اوقات فراغت با خانواده های خود هستند

وی خاطرنشان کرد: طبق تعریفی که جوانان از نیازهای فراغتی خود کردند، بیشتر آنها علاقه دارند برای گذران اوقات فراغت خود در کنار خانواده و والدین خود باشند، بنابراین لازم است خانواده‌ها اوقات فراغت جوانان خود را جدی بگیرند. چون آنها می‌توانند با ایجاد گفت‌وگوهایی بین فرزندان در یک فضای صمیمانه جوانان را از آسیب‌های اجتماعی در امان نگه دارند.

 

حسن‌زاده تصریح کرد: امروز جوانان احساس می‌کنند اگر بخواهند با همسالان خود به گذران اوقات فراغت بروند باید کلیه هزینه‌های مادی را خودشان متحمل شوند و این موضوع برای آنها هزینه‌بر است، ولی در کنار خانواده بودن هم از لحاظ عاطفی خوب است و هم موجب توانمندسازی جوانان می‌شود.

 

رییس مرکز مطالعات و پژوهش‌های راهبردی وزارت ورزش و جوانان با بیان اینکه یکی از مشکلاتی که ما امروز داریم این است که برنامه‌ریزی‌های مسئولان بدون پشتوانه‌های مطالعاتی بوده و هیچ توجه‌ای به نتایج پژوهش‌های انجام‌شده ندارند، گفت: امروز ما رسالت سنگینی در حل مسایل جوانان به ویژ‌ه اوقات فراغت آنها بر دوش داریم بنابراین باید دسترسی‌ها و هزینه‌های اوقات فراغت را کاهش دهیم و زمینه‌ها را برای حضور جوانان فراهم کنیم.

 

 سازمان‌دهی درست اوقات فراغت نقش مهمی در کاهش آسیب‌های اجتماعی دارد

وی با بیان اینکه سازمان‌دهی درست اوقات فراغت نقش مهمی در کاهش آسیب‌های اجتماعی دارد، اظهار کرد: هرچند ابزارهای جدید و فناوری‌های نوین تبعات خاص خود را دارد ولی اگر همین تکنولوژی‌های نوین را در جهت مثبت آن بکارگیری کنیم نه تنها هیچ آسیبی به قشر جوان نمی‌رساند بلکه منجر به توانمندسازی و لذت بردن آنها از این تکنولوژی نیز می‌شود.

 

حسن‌زاده تصریح کرد: امروزه جوانان برای گذران اوقات فراغت خود در کارهای سخت و زیان‌آور به کار گرفته می‌شوند و بخش تفریحی آن که مسئله بسیار مهمی است اصلا مورد توجه خانواده  ها و مسئولان نیست.

  

وی با بیان اینکه ما امروز خلأ برنامه‌ نداریم بلکه مشکل اجرایی داریم، خاطرنشان کرد: علی‌رغم اینکه ما مشکل تدوین برنامه نداریم ولی متأسفانه ما در حوزه جوانان با مشکل مدیریتی مواجه هستیم به گونه‌ای که در حال حاضر نیز مسئولان هیچ‌گونه توجه‌ای به مسایل و مشکلات جوانان ندارند و فقط اندیشه‌ها و افکار خود را مطرح می‌کنند که این موضوع یکی از دردهای بزرگ و شکاف عمیق است، در واقع ما هیچ‌گونه برنامه‌ای برای عملیاتی‌کردن برنامه‌های جوانان نداریم.

 

 

 

تماس با ما

جهت ارتباط با مدیریت، ارسال انتقادات و پیشنهادات و نیز ارسال مقالات و اخبار حوزه سیاست گذاری می توانید با نشانی الکترونیکی زیر تماس حاصل فرمایید .

info@ippra.com

ایپرا تلاش خواهد کرد، در کمترین زمان، به مکاتبات شما پاسخ داده و ترتیب اثر دهد.

درباره ما

 تارنمای «تجزیه و تحلیل سیاست گذاری عمومی» (ایپرا/Ippra) پایگاهی تخصصی است جهت استفاده اساتید، دانشجویان و علاقه مندان حوزه سیاست گذاری عمومی که با هدف توسعه و ترویج گرایشات سیاست گذاری در حوزه فرهنگ، سلامت، علم، صنعت و تجارت فعالیت می کند. در این نشانی اینترنتی می توانید خبرهای سیاست گذاری داخل و خارج از کشور را دنبال و نیز مقالاتی در زمینه بهترین نمونه های سیاست گذاری ایران و سایر نقاط جهان را، مطالعه کنید. ایپرا همچنین، برگزاری دوره های آموزشی و پژوهشی، کلاس ها و مجموعه های کارگاهی مرتبط با این حوزه را برای ادارات، سازمان ها و نهادهای دولتی و خصوصی تضمین می کند.