Login Register

ورود به حساب کاربری

نام کاربری
رمز عبور *
مرا به خاطر بسپار

ایجاد حساب کاربری

Fields marked with an asterisk (*) are required.
Name
نام کاربری
رمز عبور *
تکرار رمز عبور *
پست الکترونیکی *
تکرار پست الکترونیکی *

طرحي براي سياستگذاري شهري با تاكيد بر سياستگذاري فرهنگي

1aahangar

 

ابراهیم آهنگر: در اين نوشتار قصد آن است تا يكي از طرح­هاي مربوط به سياستگذاري شهري را كه در حال حاضر در اروپا انجام مي­شود معرفي گردد. اين طرح با توجه به گسترش مهاجرت به اين نقطه از جهان با رويكردي مثبت نسبت به اين پديده با همكاري شوراي اروپا و كميسيون اروپا طراحي شده است. در ادامه آن آخرين ارزيابي صورت گرفته از وضعيت شهرهاي مجري اين طرح و شاخص­هاي آن ارائه مي­شود.

"شهرهاي بينافرهنگي: حكمراني و سياستگذاري براي اجتماعات"

برنامه «شهرهاي بينافرهنگي»(intercultural cities) از تجربيات مهم شوراي اروپا از طرح­هايي كه بر موضوعات مرتبط با مديريت تنوع تمركز داشتند، برآمده است. اين برنامه بازتاب قابل توجهي در ارتباط ميان اصول و اقدامات تنوع فرهنگي و گفتگوي بين فرهنگي به وجود آمد.

شهرهاي بينا فرهنگي ساختار بالقوه و برنامه توسعه سياستي است كه توسط شوراي اروپا با مشاركت كميسيون اروپا آغاز شد. اين برنامه مكملي براي ديگر پروژه­ها و رويدادها(كنفرانس­ها، پژوهش­ها، مبادلات و كمپينها) است. رويكرد بلندمدت اين برنامه كمك به پايداري عزم سياسي براي اجراي يكي از اولويت­هاي مربوط به تنوع در جهان امروز خواهد بود.

يك شهر بينا فرهنگي مردمي از مليت­ها، نسب­ها، زبان يا مذهب و اعتقادات مختلف دارد. رهبران سياسي و بيشتر شهروندان به تنوع با ديده مثبت نگاه مي­كنند و آن را يك منبع مي­دانند. این شهرها به طور فعالانه­اي با تبعیض مبارزه كرده و نهادها و خدمات خود را با نیازهای جمعیت متنوع سازگار مي­كنند.این شهر دارای یک استراتژی و ابزاري برای مقابله با مسائل منفي مربوط به تنوع و تعارض فرهنگی است. این رويكرد اختلاط بیشتر و تعامل میان گروههای مختلف در فضاهای عمومی را تشویق می­کند.

براي ارزيابي اين شهرها پيمايشي صورت مي­گيرد كه اين پيمايش با استفاده از 14 شاخص پرسشنامه­اي با 66 دسته سوال و سه نوع مشخص از اطلاعات انجام مي­شود. شاخص­ها با اهميت نسبي­شان وزن­گذاري مي­شوند. براي هر شاخص هر شهر مي­تواند تا صد امتياز به دست آورد كه در سرجمع مورد محاسبه قرار خواهد گرفت.

اين شاخص­ها شامل؛ تعهد به بينافرهنگي، نظام آموزشي، همسايگي، خدمات عمومي، كسب وكار و بازار كار، سياست­ هاي زندگي فرهنگي و مدني، فضاهاي عمومي، ميانجيگري و حل اختلافات، زبان، رسانه، چشم­انداز بين­ المللي، هوش و صلاحيت، استقبال از تازه ­واردان و نحوه حكمراني. برخي از اين شاخص­ها مانند نظام آموزشي، همسايگي، خدمات عمومي، كسب وكار و بازار كار، سياست­هاي زندگي فرهنگي و مدني، و فضاهاي عمومي، در يك شاخص تركيبي با عنوان «سياست­هاي شهري از ميان لنز بينافرهنگي» يا ساده­تر «لنز بينافرهنگي» دسته ­بندي شده­ اند.

نمودار زير حاصل پيمايش صورت گرفته در چند سال اخير را در 40 شهر اروپا نشان مي­دهد و جايگاه هر يك از آنها را ترسيم كرده است.

1ah2ah3ah4ah

 

 

 

منبع: http://www.culturalpolicies.net

اين برنامه و شاخص­هاي ارائه شده در آن مي­تواند براي ارزيابي ميزان بينافرهنگي بودن شهرهايي چون تهران كه اقوام و اقليت­هاي مختلف فرهنگي و اجتماعي را در خود دارد بسيار كارساز بوده و نتايج آن براي سياستگذاري­هاي آتي مفيد و موثر باشد.

تماس با ما

جهت ارتباط با مدیریت، ارسال انتقادات و پیشنهادات و نیز ارسال مقالات و اخبار حوزه سیاست گذاری می توانید با نشانی الکترونیکی زیر تماس حاصل فرمایید .

info@ippra.com

ایپرا تلاش خواهد کرد، در کمترین زمان، به مکاتبات شما پاسخ داده و ترتیب اثر دهد.

درباره ما

 تارنمای «تجزیه و تحلیل سیاست گذاری عمومی» (ایپرا/Ippra) پایگاهی تخصصی است جهت استفاده اساتید، دانشجویان و علاقه مندان حوزه سیاست گذاری عمومی که با هدف توسعه و ترویج گرایشات سیاست گذاری در حوزه فرهنگ، سلامت، علم، صنعت و تجارت فعالیت می کند. در این نشانی اینترنتی می توانید خبرهای سیاست گذاری داخل و خارج از کشور را دنبال و نیز مقالاتی در زمینه بهترین نمونه های سیاست گذاری ایران و سایر نقاط جهان را، مطالعه کنید. ایپرا همچنین، برگزاری دوره های آموزشی و پژوهشی، کلاس ها و مجموعه های کارگاهی مرتبط با این حوزه را برای ادارات، سازمان ها و نهادهای دولتی و خصوصی تضمین می کند.