Login Register

ورود به حساب کاربری

نام کاربری
رمز عبور *
مرا به خاطر بسپار

ایجاد حساب کاربری

Fields marked with an asterisk (*) are required.
Name
نام کاربری
رمز عبور *
تکرار رمز عبور *
پست الکترونیکی *
تکرار پست الکترونیکی *

بررسی تعداد اندک نمایندگان زن در پارلمان

رزین واتسون معتقد است که شبکه سازی، حمایت حزبی و شیوه های کاری بروز، کلید عدم تعادل جنسیتی در وست مینستر هستند.

علی رغم نقش و صنعت مزبور، شبکه­ سازی غالبا یک بخش ضروری از شغل روزمره مدرن می­ باشد. ما غالبا طیفی از ارتباطات را در طول زندگی حرفه ­ای­ مان ایجاد می­کنیم و از مردمی که با آنها ملاقات می­کنیم و کار می­کنیم، می ­آموزیم. من به عنوان یک مشاور سیاسی حرفه­ ای می­توانم این را تایید کنم که این مسئله مانند جاهای دیگر، در وست مینستر هم معتبر است. من معتقدم که برای ایجاد یک محیط زنانه­ ی دوستانه در پارلمان، ساختن این شبکه­ ها امری کلیدی است.

توبی هلم بدرستی بر نگرانی­ های فزاینده در خصوص تعداد پایین نمایندگان زن در پارلمان تاکید می­کند و همچنین شکایت­های اخیر از آزارهای جنسی نشان می­دهد که ما بسیار فوری نیازمند اصلاح و به روز کردن سیستم سیاسی هستیم. ما می­توانیم در جهت بهبود اوضاع با سه اقدام ساده، گام‌های بلندی برداریم.

اولین اقدام، زنانی که یک علاقه واقعی به سیاست دارند، باید بصورت موثری برای رسیدن(جهش وار) به مناصب انتخابی مورد تشویق قرار بگیرند. هرچند یک شبکه ­ی گسترده ­ای از زنانی که در سیاست به صورت حرفه ­ای و داوطلبانه وارد شده ­اند وجود دارد، اما از این شبکه­ ها برای عضوگیری (جذب) نمایندگان جدید زن در مجلس نمایندگان استفاده نمی­شود. به طور مثال در حالی که 41 درصد از نیروی کار در شرکت­های ثبت شده در انجمن مشاوران حرفه­ای را زنان تشکیل می­دهد، فقط 23 درصد از نمایندگان در مجلس عوام، زن هستند.

زنانی که در حال حاضر در یک بخش از حیات سیاسی مشغول به کار هستند لازم است که برای فعالیت در دیگر بخش‌ها نیز مورد تشویق قرار بگیرند. زنی که فعالیت­های سیاسی را در حال حاضر در یک موسسه بزرگ انجام می­دهد بایستی این تجربه ذی‌قیمت خود را به یک انجمن حزبی محلی بیاورد. بنابراین چنین زنانی بایستی توسط ستاد هر یک از احزاب سیاسی به طور روزانه در نقش­های محلی به کار گرفته شوند. این زنان همچنین بایستی از شبکه­ های حرفه ­ای خود در راستای حمایت این زنان همچنین قادر خواهند بود که از این شبکه­ های حرفه ­ای خودشان را در راستای جذب دیگر نامزدهای زن در پست­ های حزبی و داوطلبی برای مناصب کمک بگیرند.

دوم، بعد از معرفی و به کارگیری این زنان در نقش ­های محلی، لازم است احزاب سیاسی در انتقال گذار آنها از عرصه سیاست گستره ­ی محلی به عرصه ملی کمک نمایند. در این حالت، هر حزبی لیستی از افرادی دارند که می­توانند برای نامزد شدن در پارلمان انتخاب شوند، اما این لیست­ها دربرگیرنده ­ی هزاران نام می­باشند. برای تشویق زنان، حزب کارگر هر از گاهی لیست­های نهایی کاملا زنانه را برمی ­گزینند و محافظه­ کاران یک لیست معرفی می­کنند، اما این اقدامات نیز مشکلات خود را داشته ­اند. برای بهبود شانس انتخاب شدن زنان، لیست احزاب لازم است محدود شوند به طوری که تعداد افراد، منطبق با 650 کرسی فعلی شود. این وضعیت تضمین می­کند که هر زنی که در لیست جای گرفته متعهد می­شود که برای یک کرسی رقابت کند و از طرفی هم شایستگی هر فرد در لیست انتخاب شده، علی رغم جنسیتش افزایش یابد.

برای جلوگیری از نادیده گرفته شدن نامزدهای زن، حوزه­ های انتخابی محلی می­توانند در اسرع وقت، عرصه­ ای برای انتخاب بهترین زنان در لیست باشند و همه زنان گزینش شده در لیست، تجربه نامزدی در یک انتخابات سراسری را خواهند داشت. این امر باعث خواهد شد که کلیت فرایند برای نسل بعدی کم اضطراب­ تر باشد.

و آخر این که، هنگامی که تعدادی از زنان وارد عرصه سیاست می­شوند ما باید مطمئن باشیم که آنها از حمایت حرفه ­ای مشابه دیگران برخوردار باشند. مجلس الزاما باید شیوه­ های فعلی قدیمی خود را کنار گذاشته و یک روش دادخواهی حرفه ­ای مدرن را معرفی کند. افرادی که در وست مینستر کار می­کنند (هم اعضای پارلمان و هم کارمندان حزب) باید و نه فقط در زمان تهدید و بحران (بلکه همواره) انتظار حمایت کامل مجلس نمایندگان را داشته ­باشند.

قواعد طلایی مجلس نمایندگان باید توسط مسئولین مستقلی که در سطوح بالای حزبی قرار دارند تضمین شود و این افراد می­دانند که قربانیان تنها می­خواهند مسئله ­ی خاص خودشان حل شود و به کلیت حزب صدمه وارد نشود. درست و غلط، بسیاری از قربانیان آزارهای شخصی آنها در عرصه­ ی گسترده­ای (به حزب) صدمه وارد کنند چون هنوز بدان معتقدند.

اما این خیلی وحشتناک است که شبکه­ ی گسترده ­ای از زنان باشند که در حال حاضر در حوزه سیاست مشغول به کارند اما برای نامزد شدن برای پارلمان مورد تشویق قرار نگیرند. ما می­دانیم که زنان درگیر در سیاست را کجا بیابیم، پس به آنها شانس انتخاب شدن را بدهیم.

 

طاهره مهرورزیان

تماس با ما

جهت ارتباط با مدیریت، ارسال انتقادات و پیشنهادات و نیز ارسال مقالات و اخبار حوزه سیاست گذاری می توانید با نشانی الکترونیکی زیر تماس حاصل فرمایید .

info@ippra.com

ایپرا تلاش خواهد کرد، در کمترین زمان، به مکاتبات شما پاسخ داده و ترتیب اثر دهد.

درباره ما

 تارنمای «تجزیه و تحلیل سیاست گذاری عمومی» (ایپرا/Ippra) پایگاهی تخصصی است جهت استفاده اساتید، دانشجویان و علاقه مندان حوزه سیاست گذاری عمومی که با هدف توسعه و ترویج گرایشات سیاست گذاری در حوزه فرهنگ، سلامت، علم، صنعت و تجارت فعالیت می کند. در این نشانی اینترنتی می توانید خبرهای سیاست گذاری داخل و خارج از کشور را دنبال و نیز مقالاتی در زمینه بهترین نمونه های سیاست گذاری ایران و سایر نقاط جهان را، مطالعه کنید. ایپرا همچنین، برگزاری دوره های آموزشی و پژوهشی، کلاس ها و مجموعه های کارگاهی مرتبط با این حوزه را برای ادارات، سازمان ها و نهادهای دولتی و خصوصی تضمین می کند.