Login Register

ورود به حساب کاربری

نام کاربری
رمز عبور *
مرا به خاطر بسپار

ایجاد حساب کاربری

Fields marked with an asterisk (*) are required.
Name
نام کاربری
رمز عبور *
تکرار رمز عبور *
پست الکترونیکی *
تکرار پست الکترونیکی *

سیاستگذاری در جهت بهر گیری از کارشناسان زبده در جهت بازیابی اطلاعات هویتی شهروندان در هنگام بحران

تهران کلانشهری است با موقعیتی خاص . گرچه در گذشته های دور این شهر به عنوان دهی کوچک در دامنه های رشته کوههای البرز دارای موقعیتی امن به لحاظ استراتژیک بوده است، اما امروزه باتوجه به رشد جمعیت در بعد میلیونی و تبدیل شدن این شهر به کلانشهری وسیع، موقعیت این شهر با گذشته بسیار متفاوت است .

 

الهه کوهیار1

چکیده:

             تهران کلانشهری است با موقعیتی خاص . گرچه در گذشته های دور این شهر به عنوان دهی کوچک در دامنه های رشته کوههای البرز دارای موقعیتی امن به لحاظ استراتژیک بوده است، اما امروزه باتوجه به رشد جمعیت در بعد میلیونی و تبدیل شدن این شهر به کلانشهری وسیع، موقعیت این شهر با گذشته بسیار متفاوت است . مسائل بسیاری به عنوان بحران بطور جدی در رابطه با تهران مطرح است . به عنوان مثال می توان از زلزله ، بروز سیل و طغیان رودخانه ها، بارش شدید باران و برف و ایجاد سیلاب ها و ... نام برد.فوریت های مهم و حیاتی در هنگام بروز بحران و بعد از بحران وجود دارد .اولویت ها در مدیریت بحران در ابتدای کار با نجات جان افراد ، انتقال مصدومین، بازسازی راهها وروانسازی حمل و نقل است اما پس از آن، هویت ها را بایستی بازسازی نمود .املاک و خانه های تخریب شده،معماری کوچه ها و خیابان های به هم ریخته، اسناد و مدارک مفقود شده و در پی آن هویت هایی گم شده است.

در چنین شرایطی است که امکان برخی سوء استفاده ها و ایجاد هویت های جدید حقیقی و حقوقی وجود دارد که گاه ممکن است صدمات و لطمات جبران ناپذیری ایجاد نماید.قاعدتا ساخت و سازهای غیر مجاز در سطح شهر وسعت گرفته و بازگشت به قانون امری سخت و دشوار خواهد شد.

در جهت جلوگیری از این موارد، پژوهش حاضر درصدد است با ارائه راهکارهایی از بروز چنین پیامدهایی در مواقع بحران جلوگیری نموده و اثرات آن را تخفیف بخشد.

 واژگان کلیدی :

تهران- کلانشهر- بحران- هویت -راهکار

  این آدرس ایمیل توسط spambots حفاظت می شود. برای دیدن شما نیاز به جاوا اسکریپت دارید

 

سوال اصلی:

چگونه می توان بعد از بروز بحران و خرابی های ناشی از آن به بازیابی اطلاعات هویتی شهروندی افراد به شکلی دقیق و صحیح در شهر تهران پرداخت؟

فرضیه اصلی:

با بهره گیری از کارشناسان زبده فناوری اطلاعات[1] می توان- علاوه بر کارآفرینی در سطح شهر برای جوانان مستعد در این رشته - با ایجاد بانک اطلاعاتی[2] دقیق هویتی از افراد حقیقی و حقوقی و همچنین بناها و ساختمان ها، معابر و خیابان ها به بازیابی اطلاعات دقیق و صحیح از موارد مذکور پرداخت.

روش پژوهش:

روش پژوهش حاضر کتابخانه ای و درکنار آن بهره گیری ازبرخی سایت ها و مقالات اینترنتی است.

تعریف مفاهیم:

بحران:"بحران ها، حوادثی هستند که خرابی های زیادی بوجود آورده و باعث به خطر افتادن جان افراد می شوند. این خرابی‌ها می‌توانند به صورت منطقه‌ای، مانند سیل، یا به صورت سراسری، مانند زلزله و آتشفشان، نمود پیدا کنند. حتی بحران‌هایی نیز در حد جهانی، مانند مشکل سال 2000 رایانه ها، وجود دارند".(رضوانی )

افراد حقیقی:افراد حقیقی به افرادی گفته می شوند که دارای جان و هویت انسانی هستند .این مفهوم یک فرد انسانی را شامل می شود.

افراد حقوقی:افراد حقوقی به افرادی گفته می شوند که جان ندارند و هویت خود را از افراد حقیقی وام می گیرند.معمولا افراد حقوقی شامل یک تن نیستند و به جمعی از افراد نظیر شرکت و سازمان ها اطلاق می شوند.

هویت:" هویت انسانی، مقوله‌ای اجتماعی است. همه انسانها به هنگام تولد، فارغ از اینکه در کجای زمین به دنیا می‌آیند و یا از چه تعلق قومی و قبیله‌ای برخوردارند، دارای ویژگی‌های یکسان نوع انسانی، در میان انواع موجودات زنده هستند و هیچ گونه تفاوت ماهوی با یکدیگر ندارند؛ بنابراین، مقوله هویت انسانی که در دوران رشد و تکوین انسان در جامعه شکل می‌گیرد، کاملأ اجتماعی و جامعه شناسانه است و ربطی به خون و نژاد و رنگ پوست و ... ندارد".(عرفانی)

رشته فناوری اطلاعات:"این علمبسیار از علم رایانه وسیع‌تر (و مبهم تر) است. این اصطلاح در دهه1990جایگزین اصطلاحات پردازش داده‌ها و سیستم‌های اطلاعات مدیریت شد که در دهه‌های60و70 بسیار رایج بودند. فناوری اطلاعات معمولاً به تولید و پردازش و نگهداری وتوزیع اطلاعات در موسسات بزرگ اشاره دارد. دانش فناوری اطلاعات و رایانه با هم فرق می‌کنند، البته در موارد بسیاری با هم اشتراک دارند."www.tebyan.net

کارآفرینی:" كارآفريني فرآيند يا مفهومي است كه در طي آن فرد كارآفرين با ايده‌هاي نو و خلاقو شناسايي فرصتهاي جديد، با بسيج منابع به ايجاد كسب و شركتهاي نو، سازمانهاي جديدو نوآور رشد يابنده مبادرت مي‌ورزد . اين امر توام با پذيرش خطرات است ولي اغلبمنجر به معرفي محصول يا ارائه خدمت به جامعه مي‌شود. بنابراين «كارآفرينان» عواملتغيير هستند كه گاهي موجب پيشرفتهاي حيرت‌انگيز نيز شده‌اند".(سایت کارآفرینی دانشگاه تبریز)



[1].Information Technology

[2].Information Bank


تماس با ما

جهت ارتباط با مدیریت، ارسال انتقادات و پیشنهادات و نیز ارسال مقالات و اخبار حوزه سیاست گذاری می توانید با نشانی الکترونیکی زیر تماس حاصل فرمایید .

info@ippra.com

ایپرا تلاش خواهد کرد، در کمترین زمان، به مکاتبات شما پاسخ داده و ترتیب اثر دهد.

درباره ما

 تارنمای «تجزیه و تحلیل سیاست گذاری عمومی» (ایپرا/Ippra) پایگاهی تخصصی است جهت استفاده اساتید، دانشجویان و علاقه مندان حوزه سیاست گذاری عمومی که با هدف توسعه و ترویج گرایشات سیاست گذاری در حوزه فرهنگ، سلامت، علم، صنعت و تجارت فعالیت می کند. در این نشانی اینترنتی می توانید خبرهای سیاست گذاری داخل و خارج از کشور را دنبال و نیز مقالاتی در زمینه بهترین نمونه های سیاست گذاری ایران و سایر نقاط جهان را، مطالعه کنید. ایپرا همچنین، برگزاری دوره های آموزشی و پژوهشی، کلاس ها و مجموعه های کارگاهی مرتبط با این حوزه را برای ادارات، سازمان ها و نهادهای دولتی و خصوصی تضمین می کند.