Login Register

ورود به حساب کاربری

نام کاربری
رمز عبور *
مرا به خاطر بسپار

ایجاد حساب کاربری

Fields marked with an asterisk (*) are required.
Name
نام کاربری
رمز عبور *
تکرار رمز عبور *
پست الکترونیکی *
تکرار پست الکترونیکی *

تحلیل و بررسی چگونگی سیاست گذاری فرهنگی در حوزه بین المل

  سید محمد ذوالفقاری*

مقدمه:

با پیروزی انقلاب اسلامی و به تبع آن حاکم شدن نگاه آرمان­گرایانه بر سیاست­های جمهوری اسلامی نمود این نگاه در سیاست خارجی نیز به وضوح دیده می­شود و مصادیق این نگاه در سیاست­های جمهوری اسلامی ایران بسیار است.

این نگاه نتیجه نوع جهان بینی و ایدئولوژی حاکم بر نظام سیاسی جمهوری اسلامی است که خود را مامور تحقق آرمان­های متعالی انقلاب اسلامی می­داند. شعار صدور انقلاب، تمسک به آیاتی همچون (لیظهره علی الدین کله و لو کره المشرکون)، تصریح قانون اساس در اصل دوم بند 6 و اصل سوم بند 16 (تنظیم سیاست خارجی کشور بر اساس معیارهای اسلامی تعهد برادرانه نسبت به مسلمانان و حمایت بی دریغ از مستضعفان جهان) شواهد این نگاه آرمان گرایانه است. در این مسیر سیاست­ها و برنامه­هائی برای تحقق آرمان­ها در حوزه مسائل فرهنگی در بعد داخلی و خارجی تدوین شده است که در این نوشتار به بررسی  سیاستگذاری در سطح فرا ملی می­پردازیم.

اگر روند سیاست­گذاری را پنج مرحله­ ی ذیل در نظر بگیریم.

صورت بندی مساله ← شناسایی راه حل ها ← تصمیم گیری ← اجرا ← ارزیابی

1.تشخیص و صورت بندی مساله

با توجه با آنکه شکل­گیری مسائل و موضوع­های فرهنگی در بستر اجتماعی، سیاسی و اقتصادی شکل می­گیرد و هر مساله کارویژه خاص خود را دارد، تحلیل همه جانبه موضوع، نه تحمیل ذهنیت­ها و آرزوهای خود به موضوع در صورت بندی دقیق مساله نقش اساسی و مهمی دارد. به تعبیری ذهنیات ما و نحوه نگاه ما به جهان در دریافت و تشخیص مساله بودن و یا نبودن چیزی تاثیر مستقیم دارد. بر این اساس شاید موضوعی از نگاه شخصی مساله باشد و از منظر فرد دیگر مسئله محسوب نگردد. در موضوع مورد بحث ما باید با نگاهی بیطرفانه و خالی از ارزش (هرچند موضع بی­طرفانه و خالی از ارزش برای یک محقق به اعتقاد برخی محال است) به بررسی این موضوع بپردازیم و به این سوالات جواب دهیم که: 

  • ما در سیاست خارجی خاصه در بعد فرهنگی به دنبال چه هستیم؟
  • فرهنگ در سیاست خارجی ما چه جایگاهی دارد؟
  • و...

روشن است که این نوشتار متکفل پاسخ با این سوالات نیست؛ اما به صورت اجمالی باید گفت هر واحد سیاسی با هر ایدئولوژی و دیدگاهی که داشته باشد برای خود منافعی در بعد ملی متصور است که همه ابزار خود را برای کسب آنها به کار می­گیرد. از آنجا که نخستین گام در تعیین و صورت بندی مسئله مشاهده مشکل است، باید از عرش نظریه پردازی  به فرش جامعه و مشکلات ملموس آن پا گذاشت تا بتوان سیاست­گذرای را حس و لمس کرد.

درپاسخ باید گفت جمهوری اسلامی ایران در منطقه با لیستی از مسائل مختلف با ماهیت­های گوناگون روبرو است، مانند:

ü     تحدید و تهدید حوزه نفوذ؛

ü     حضور دشمنان منطقه ای و فرامنطقه ای پشت مرزهای خود؛

ü     تحریم و محدودیت­های بین المللی؛

ü     رقابت­های جدی در عرصه منطقه­ای با رقبائی همچون عربستان سعودی و کشورهای عرب حاشیه خلیج فارس؛

ü     بی اعتمادی فزاینده در منطقه و جهان؛

ü     ترویج افراطی گری مذهبی در منطقه؛

ü     تهدید امنیت ملی از طریق نیروهای داخلی و خارجی؛

ü     و...

موارد بیان شده و ده­ها مورد دیگر نشان می­دهد کفه سنگین مسائل موضوعات بین المللی فراروی جمهوری اسلامی ایران سیاسی است. سوالی در اینجا رخ می­نماید، راه برون رفت از این مسائل چیست؟ راه کارهای خلاصی از این مشکلات سیاسی است؟ اقتصادی است؟ یا فرهنگی؟

بنابراین در ابتدا باید جنس مشکل رصد شود. به اعتقاد نگارنده جنس مشکلات ج.ا.ا در درجه اول در منطقه نه فرهنگی و نه امنیتی و نه اقتصادی است؛ بلکه صبغه­ی اصلی مسائل سیاسی است. بر این اساس بسیاری از مسائل با سیاست ورزی قابل حل و رفع است.



* دانشجوی دکتری سیاستگذاری فرهنگی دانشگاه باقر العلوم علیه السلام – قم

 

 

 

تماس با ما

جهت ارتباط با مدیریت، ارسال انتقادات و پیشنهادات و نیز ارسال مقالات و اخبار حوزه سیاست گذاری می توانید با نشانی الکترونیکی زیر تماس حاصل فرمایید .

info@ippra.com

ایپرا تلاش خواهد کرد، در کمترین زمان، به مکاتبات شما پاسخ داده و ترتیب اثر دهد.

درباره ما

 تارنمای «تجزیه و تحلیل سیاست گذاری عمومی» (ایپرا/Ippra) پایگاهی تخصصی است جهت استفاده اساتید، دانشجویان و علاقه مندان حوزه سیاست گذاری عمومی که با هدف توسعه و ترویج گرایشات سیاست گذاری در حوزه فرهنگ، سلامت، علم، صنعت و تجارت فعالیت می کند. در این نشانی اینترنتی می توانید خبرهای سیاست گذاری داخل و خارج از کشور را دنبال و نیز مقالاتی در زمینه بهترین نمونه های سیاست گذاری ایران و سایر نقاط جهان را، مطالعه کنید. ایپرا همچنین، برگزاری دوره های آموزشی و پژوهشی، کلاس ها و مجموعه های کارگاهی مرتبط با این حوزه را برای ادارات، سازمان ها و نهادهای دولتی و خصوصی تضمین می کند.