Login Register

ورود به حساب کاربری

نام کاربری
رمز عبور *
مرا به خاطر بسپار

ایجاد حساب کاربری

Fields marked with an asterisk (*) are required.
Name
نام کاربری
رمز عبور *
تکرار رمز عبور *
پست الکترونیکی *
تکرار پست الکترونیکی *

بررسي و نقد كتاب «مقدمه اي بر روش سياستگذاري فرهنگي»، اثر دكتر كيومرث اشتريان

 

حسین هنرور صدیقیان*:   اين كتاب كه در 370 صفحه و شمارگان 2000 نسخه به همت انتشارات جامعه­شناسان و سفارش معاونت امور اجتماعي و فرهنگي شهرداري تهران به چاپ رسيده است، اثري جديد و بديع در حوزه مطالعات فرهنگي است. اين كتاب حاوي 5 فصل است. عناوين اين 5 فصل برگرفته از مراحل مختلف مدل يا چرخه سياستگذاري شامل: 1) مسأله­شناسي 2) شناسايي راه حل­ها 3) تصميم­گيري 4) اجرا و بازخورد 5)ارزيابي مي­باشد.

دغدغه اصلي مؤلف در اين كتاب بحث روش در انجام تحقيقات مربوط به سياستگذاري فرهنگي مي­باشد. نويسنده تلاش دارد با رويكردي نقادانه، سياستگذاري­هاي كشور در بخش فرهنگ را مورد تحليل و بررسي قرار دهد.

اين كتاب داراي نقاط قوت و ضعفي است. نقاط قوت آن به نظر نگارنده اين سطور عبارتند از:

1-    ادبيات سليس و روان: نقطه تمايز اين كتاب با ساير كتاب­هاي مشابه، ادبيات روان و قابل فهم آن است. اكثر آثار مشبه در حوزه سياستگذاري ترجمه متون غربي و يا تكرار ديگر منابع است، اما در اين كتاب نويسنده حاصل تفكرات و تأملات خود را با ادبياتي سليس و روان به رشته تحرير درآورده است. در حالي كه خواندن ساير منابع و فهم آنها مقداري سخت و طاقت­فرساست، اما فهم و درك مطالب اين كتاب آسان و راحت است.

2-    در اين كتاب كه به امر سياستگذاري فرهنگي پرداخته است، قواعد سياستگذاري فرهنگي به­صورت نظام­مند به همراه ذكر مثال­هاي متنوع و كاربردي به­خوبي تبيين شده است.

3-    نقطه قوت ديگر اين اثر به ويژگي شخصيتي پديدآورنده آن برمي­گردد. با توجه به اينكه منابع موجود در زمينه روش سياستگذاري فرهنگي بسيار اندك هستند، شهامت و شجاعت نويسنده در ورود به چنين عرصه­هاي جديدي و انديشه­ورزي، ايده­پردازي و تأمل در آن قابل تحسين است. در حقيقت آنچه در اين اثر مشهود است بحث نوآوري و خلاقيت در ارائه مباحث مربوط به سياستگذاري فرهنگي است. فراموش نكنيم كه نياز مبرم امروز كشور به ايجاد جنبش و نهضت نرم­افزاري در علوم مختلف به­خصوص، علوم انساني است. نويسندگان و اساتيد دانشگاهي بايد مرزهاي علوم و دانش را شكافته و دست به ايده­پردازي و توليد فكر و دانش جديد بزنند. صرف ترجمه آثار ديگران و تكرار سخنان آنها چندان براي پيشرفت كشور راهگشا نخواهد بود. نويسنده با علم به اين موضوع دست به ارائه ايده­هاي جديد زده است.

4-    نويسنده از تسلط خود  به دو زبان انگليسي و فرانسه بهره كافي را در ترجمه و ارائه مطالب و متون غربي در لابه­لاي مباحث خود نيز برده است. اين متون ترجمه­شده به­صورت جداگانه و در جدول مخصوصي آورده شده كه باعث آشنايي خوانندگان كه عمدتاً دانشجويان و مديران هستند با جديدترين دستاوردهاي كشورهاي غربي در زمينه مسائل و موضوعات سياستي  مي­شود. به عنوان مثال مي­توان به مطالبي كه تحت عنوان «مدل آمريكايي و اروپايي سياست فرهنگي» در صفحه 151 كتاب در كادر جداگانه آورده شده، اشاره كرد.

نقاط ضعف اين كتاب به نظر اينجانب عبارتند از:

1-    اكثر مثال­هاي ذكر شده در كتاب، در خصوص مسائل و موضوعات فرهنگي شهر و شهرداري تهران مي­باشد. اگر مثال­هايي از سياستگذاري­هاي فرهنگي در سراسر كشور نيز بيان مي­شد، مناسبتر و بهتر بود. ضمن اينكه تعميم مسائل و معضلات فرهنگي تهران به كل كشور نيز چندان صحيح نمي­باشد.

2-    كشور ايران به دليل موقعيت خاص جغرافيايي و بين­المللي خود همواره داراي فرهنگ­ها و خرده­فرهنگ­هاي گوناگون بوده است. لذا بايد توجه داشت كه اتخاذ سياست­هاي فرهنگي يكسان براي كشور ما قابليت اجرايي چنداني نخواهد داشت. از اين رو هر نقطه از كشور با توجه به شرايط و اقتضائات خاص خود سياست­هاي فرهنگي متناسب با خود را نيز مي­طلبد.

 

دانشجوي دكتري سياستگذاري فرهنگي/ دانشگاه باقرالعلوم (ع)

 

 

 

تماس با ما

جهت ارتباط با مدیریت، ارسال انتقادات و پیشنهادات و نیز ارسال مقالات و اخبار حوزه سیاست گذاری می توانید با نشانی الکترونیکی زیر تماس حاصل فرمایید .

info@ippra.com

ایپرا تلاش خواهد کرد، در کمترین زمان، به مکاتبات شما پاسخ داده و ترتیب اثر دهد.

درباره ما

 تارنمای «تجزیه و تحلیل سیاست گذاری عمومی» (ایپرا/Ippra) پایگاهی تخصصی است جهت استفاده اساتید، دانشجویان و علاقه مندان حوزه سیاست گذاری عمومی که با هدف توسعه و ترویج گرایشات سیاست گذاری در حوزه فرهنگ، سلامت، علم، صنعت و تجارت فعالیت می کند. در این نشانی اینترنتی می توانید خبرهای سیاست گذاری داخل و خارج از کشور را دنبال و نیز مقالاتی در زمینه بهترین نمونه های سیاست گذاری ایران و سایر نقاط جهان را، مطالعه کنید. ایپرا همچنین، برگزاری دوره های آموزشی و پژوهشی، کلاس ها و مجموعه های کارگاهی مرتبط با این حوزه را برای ادارات، سازمان ها و نهادهای دولتی و خصوصی تضمین می کند.