Login Register

ورود به حساب کاربری

نام کاربری
رمز عبور *
مرا به خاطر بسپار

ایجاد حساب کاربری

Fields marked with an asterisk (*) are required.
Name
نام کاربری
رمز عبور *
تکرار رمز عبور *
پست الکترونیکی *
تکرار پست الکترونیکی *

موسسه‌ی فناوری هندوستان هنر شاد بودن را زیر ذره‌بین می‌برد!

 

طی 70 سال گذشته تاکنون احداث جاده، برق‌برسانی به روستاها، پاکسازی رودخانه‌ی مقدس گنگز جز اقدامات توسعه‌ای دولت‌های پیشین هند بوده ‌است. در حال حاضر مورد دیگری نیز به عنوان عاملی سیاسی ظهور یافته است و آن شاد کردن مردم است. در جولای، ایالت مادیا پرادش در مرکز هندوستان اعلام کرد که وزرات شادی را تاسیس خواهد کرد و برنامه‌هایی جهت شاد کردن مردم مانند هنر، یوگا، سفرهای زیارتی رایگان برای افراد مسن را ترتیب خواهد داد. همچنین مرکز فناوری خاهاداپور نیز برنامه‌ای را برای مطالعه درباره‌ی علم شادی انجام خواهد داد که در هند جز اولین مرکز تحقیقاتی در این مورد به شمار می‌رود و در آن شاخص‌ها و عوامل شادی به صورت علمی بررسی می‌شود.

از ماه اکتبر نیز دانش‌آموزان درس‌هایی را بین 12 -14 ساعت برای شاد بودن با کمترین هزینه می‌توانند مطالعه کنند و طی سال‌های آتی مرکز برنامه‌های طولانی‌تری را ارائه خواهد کرد. این موضوع الهام‌بخش کشور همسایه‌ی هند یعنی بوتان شده است که از دهه‌ي 1970 شاخص‌های توسعه‌ي داخلی از قبیل تولید ناخالص داخلی را کنار گذاشته و معیار رشد شادی ملی را جایگزین آن کرده است زیرا که معتقدند سلامت روانی و شادی شهروندان باعث رشد مادی نیز می‌شود و البته باعث نتایج موثر در کشور بوتان شد. دستاورد کشور بوتان باعث تشویق برخی از اقتصاددانان برجسته مانند جفری سَکز شده است و بر این اساس می‌گوید رضایتمندی شهروندان بخشی مهمی از توسعه‌ي اقتصادی است. در سال 2012 بر اساس دیدگاه سکز، سازمان ملل اولین گزارش را درباره‌ی شادی منتشر کرد که در آن میزان شادی در 156 کشور بررسی شده است. در آخرین گزارشی که سازمان ملل در ماه مارس امسال منتشر کرد، هندوستان در رتبه‌ی صد و هجدهم قرار دارد و عقب‌تر کشورهایی مانند چین، پاکستان و بنگلادش قرار گرفته است. در هند از هر 5 نفر یک نفر در زندگی‌اش به افسردگی مبتلا شده و در سال 2014 نیز 131666 نفر اقدام به خودکشی کرده‌اند که 8068 نفر آنان اشتغال به تحصیل داشته‌اند. هندوستان تنها 0.06 درصد از بودجه‌ی سلامتش را صرف سلامت روانی می‌کند و به ازای هر 343000 نفر یک روانشناس وجود دارد. این رقم درانگلستان برای این جمعیت 60 روانشناس است. در سال 2014 دولت نارندرا مُدی(نخست وزیر هند) اولین سیاست‌گذاری‌های حوزه‌ي سلامت روان را آغاز کرد که بر روی آموزش پزشکان در مورد مراقبت‌های روانی و جلوگیری از خودکشی است. اما ممکن است سال‌ها طول بکشد تا این سیاست‌ها در جامعه نتیجه بخش باشد.

مترجم: نیرا منتخبی، منبع: گاردین، تاریخ: 22 سپتامبر

تماس با ما

جهت ارتباط با مدیریت، ارسال انتقادات و پیشنهادات و نیز ارسال مقالات و اخبار حوزه سیاست گذاری می توانید با نشانی الکترونیکی زیر تماس حاصل فرمایید .

info@ippra.com

ایپرا تلاش خواهد کرد، در کمترین زمان، به مکاتبات شما پاسخ داده و ترتیب اثر دهد.

درباره ما

 تارنمای «تجزیه و تحلیل سیاست گذاری عمومی» (ایپرا/Ippra) پایگاهی تخصصی است جهت استفاده اساتید، دانشجویان و علاقه مندان حوزه سیاست گذاری عمومی که با هدف توسعه و ترویج گرایشات سیاست گذاری در حوزه فرهنگ، سلامت، علم، صنعت و تجارت فعالیت می کند. در این نشانی اینترنتی می توانید خبرهای سیاست گذاری داخل و خارج از کشور را دنبال و نیز مقالاتی در زمینه بهترین نمونه های سیاست گذاری ایران و سایر نقاط جهان را، مطالعه کنید. ایپرا همچنین، برگزاری دوره های آموزشی و پژوهشی، کلاس ها و مجموعه های کارگاهی مرتبط با این حوزه را برای ادارات، سازمان ها و نهادهای دولتی و خصوصی تضمین می کند.