Login Register

ورود به حساب کاربری

نام کاربری
رمز عبور *
مرا به خاطر بسپار

ایجاد حساب کاربری

Fields marked with an asterisk (*) are required.
Name
نام کاربری
رمز عبور *
تکرار رمز عبور *
پست الکترونیکی *
تکرار پست الکترونیکی *

چگونه با کاهش معلم در مناطق محروم مقابله کنیم!‌

 

اگر در مدارس کار کرده باشید، متوجه خواهید شد که در استخدام معلمان بحران وجود دارد. جذب معلم در مناطق محروم بسیار سخت است. بسیاری از معلمان پس از استخدام در مدارس مناطق محروم نیاز به حمایت دارند زیرا به دلیل عدم توانایی در تحمل شرایط در اولین سال ورودشان مدرسه را ترک می‌کنند. آموزش معلمان امر دشواریست و وقتی آنان مدارس را ترک می‌کنند، تخصص و تجربه‌ی کاریشان را نیز به خود می‌برند و این به معنای هدر رفت حجم بالایی از منابع است و در عین حال به مناطق محروم آسیب پذیر جامعه نیزصدمه می‌زند. اما برای جلوگیری از این موضوع چه کار باید کرد؟

افزایش حقوق معلمان: پرداخت دستمزد بیشتر به معنای با ارزش بودن حرفه‌ی فرد است و دغدغه‌های مالی فرد را که باعث رها کردن شغلشان می‌شود، کاهش می‌دهد. همچین رابطه مستقیم میان افزایش دستمزد معلمان با میزان پیشرفت و موفقیت دانش‌آموزان وجود دارد. پس اگر برایمان کیفیت تدریس مهم است باید به همان اندازه به آنان دستمزد تعلق گیرد.

پرداخت دستمزد بیشتر به معلمان در مدارس کم درآمد: نرخ بالای دستمزد برای کسانی که در مناطق محروم تدریس می‌کنند، می‌تواند خطرهایی که سلامت معلمان را به دلیل استرس زیاد تهدید می‌کنند، جبران کند. در آمریکا، "مرکز فعالیت انتقال استعداد" برای معلمانی که بهره‌وری و اثر بیشتری دارند، پاداش پرداخت می‌کند. حداکثر پاداشی که در مدرسه‌ای در مناطق پر درآمد پرداخت می‌شود سالانه 2000 دلار است. اما میزان پاداشی که در مناطق کم‌درآمد به معلم تعلق می‌گیرد 20000 دلار در سال است. این اقدام به شدت باعث افزایش نتایج در مناطق محروم شده است.

افزایش فضای همکاری به جای رقابتی: گزارش‌ها نشان می‌دهد که معلمان در فضای کاریشان بیشتر به مدیریت مناسب اهمیت‌ می‌دهند تا اینکه جیبشان را پر کنند. آن‌ها به دنبال مدیر ارشدی هستند که به آنان اعتماد کند و احترام بگذارد. مدارس در مناطق محروم بیشتر از مناطق عادی مورد انتقاد قرار می‌گیرند . سرزنش بیش از حد معلمان باعث می‌شود تا آنان مدارس را ترک کنند.

توسعه مفهوم آموزش موثر: معلمان بر اساس نتایج آزمون‌های استاندارد قضاوت می‌شوند. حتی اگر دانش‌آموزان پیشرفت درسی خوبی داشته باشند، ممکن است نتیجه‌ی مطلوبی در این آزمون‌ها کسب نکنند و آموزش معلم موثر محسوب نشود. این موضوع بر اعتماد به نفس و روحیه‌ی معلمان اثر می‌گذارد. به همین دلیل در اغلب موارد معلمان ترجیح می‌دهند در محیطی کار کنند که استرس کمتری را تحمل کنند و دانش‌آموزان نیز دارای سطح دانش بالاتری باشند.

مترجم: نیرا منتخبی، منبع: گاردین، تاریخ: 5 آگوست 2016

تماس با ما

جهت ارتباط با مدیریت، ارسال انتقادات و پیشنهادات و نیز ارسال مقالات و اخبار حوزه سیاست گذاری می توانید با نشانی الکترونیکی زیر تماس حاصل فرمایید .

info@ippra.com

ایپرا تلاش خواهد کرد، در کمترین زمان، به مکاتبات شما پاسخ داده و ترتیب اثر دهد.

درباره ما

 تارنمای «تجزیه و تحلیل سیاست گذاری عمومی» (ایپرا/Ippra) پایگاهی تخصصی است جهت استفاده اساتید، دانشجویان و علاقه مندان حوزه سیاست گذاری عمومی که با هدف توسعه و ترویج گرایشات سیاست گذاری در حوزه فرهنگ، سلامت، علم، صنعت و تجارت فعالیت می کند. در این نشانی اینترنتی می توانید خبرهای سیاست گذاری داخل و خارج از کشور را دنبال و نیز مقالاتی در زمینه بهترین نمونه های سیاست گذاری ایران و سایر نقاط جهان را، مطالعه کنید. ایپرا همچنین، برگزاری دوره های آموزشی و پژوهشی، کلاس ها و مجموعه های کارگاهی مرتبط با این حوزه را برای ادارات، سازمان ها و نهادهای دولتی و خصوصی تضمین می کند.