Login Register

ورود به حساب کاربری

نام کاربری
رمز عبور *
مرا به خاطر بسپار

ایجاد حساب کاربری

Fields marked with an asterisk (*) are required.
Name
نام کاربری
رمز عبور *
تکرار رمز عبور *
پست الکترونیکی *
تکرار پست الکترونیکی *

مردم وقتی آهسته حرکت‌ می‌کنند با یکدیگر بهتر برخورد می‌کنند: چگونه شهرهای شاد بسازیم؟

 

وقتی که چارلز مونتگومری برای اولین بار از شهرهای شاد سخن به میان آورد، بسیاری به او خندیدند. همکار مونتگومری، عُمر دومینگواِز معتقد است که برای بسیاری از مردم شادی نوعی پدیده‌ی خارجی است. مونتگومری و دومینگواِز در سازمان کانادایی شهر شاد، بعد از کتاب سال 2013 وی کار خود را آغاز کردند تا شهرها را برای شادی احیا کنند.

 

مونتگومری معتقد است که خیابان‌ها، پارک‌ها، مراکز خرید وخانه‌ها در واقع تمام زیربناهای شهری- می‌توانند طوری طراحی شوند که مردم را شادتر کند و آنان را بهتر و مهربان‌تر کند. مونتگومری می‌گوید برای اینکه بخواهیم به سلامتی روح و روان افراد در شهرها فکر کنیم باید به مطالعه تاثیرات عاطفی فضاها و سیستم‌ها بپردازیم. ما باید از مدارک و شواهدی استفاده کنیم که بتوانیم اشتباهات فاجعه باری که در قرن گذشته انجام داده‌ایم را جبران کنیم.

 

تیم شهر شاد، برای از بین بردن بدبینی، شواهدی را از علوم روانشناسی، عصب‌شناسی، سلامت عمومی و اقتصاد رفتاری ارائه کرده‌اند. آن‌ها می‌دانند که بیماران بیمارستانی که می‌توانند درختان را از پنجره‌ی اتاقشان ببینند، زودتر از بیمارانی که آجرهای دیوار را می‌بینند، بهبود پیدا می‌کنند. آن‌ها می‌دانند که کسانی که در اوج ساعات شلوغی در شهر رفت و آمد دارند بیشتر از خلبانان جنگنده‌ها و پلیس ضد شورش استرس تحمل می‌کنند.

 

در مورد نظریه‌ی مونتگومری تحقیقات زیادی در مورد ارکان اصلی شادیِ انسان در روابط اجتماعی انجام شد. اما مشکل اصلی این است که این شواهد و تحقیقان کمتر در برنامه‌ریزی‌های شهری راه پیدا می‌کنند و تیم شهر شاد سعی دارد این خلا را جبران کند و به دولت و برنامه‌ریزان و مسئولین مشاوره می‌دهد تا نحوه‌ی رشد شهرهای خود را کنترل کنند. سازمان شهر شاد به شرکت "سرزمین بریتانیا" که بزرگ‌ترین شرکت سرمایه‌گذاری در امور ساختمانی است، کمک می‌کند تا از اصول شاد بودن در پروژه‌های خود استفاده کند. اما این موضوع محدود به انگلستان نیست و در کشورهای دیگر نیز حرکت‌هایی برای این موضوع صورت گرفته است.

 

مثلا در کشور هند، شرکت "سازندگان اهورا" از تیم شهر شاد دعوت کرده‌اند تا برای جامعه‌ی 8000 نفری پانوالی هند طراحی انجام دهند. پروژه دیگر محله‌ي فقیرنشین شهر مکزیک است که آمار جرم در آن بسیار بالا بود. در این طرح دومینگواِز مقامات دولتی، برنامه‌ریزان شهری، معماران و مردم محلی را گرد هم آورد و پس ارائه و توضیح طرح در سه روز، پیشنهادهایی اعم از ساخت موزه‌ی جدید و پیاده‌روهای مناسب را ارائه داد.

 

یکی دیگر موضوعات کاری تیم شهر شاد، شاد کردن محل‌های کار است. ساخت مکان‌های سالم‌تر و شادتر، گران‌تر از ساخت یک مکان عادی تمام نمی‌شود. در واقع این مکان‌ها بودجه‌ی جامعه را در بلند مدت حفظ می‌کنند. در این بین باید به اهمیت روابط اجتماعی نیز تاکید کرد. چرا که افرایش تعاملات اجتماعی باعث رشد سطح خلاقیت در جامعه و ایجاد اعتماد می‌شود که با ضریب رشد تولید ناخالص داخلی همبستگی دارد. همچنین بخش خصوصی نیز از طراحی محل‌های کار سود فراوانی به دست می‌‌آورد چرا که کارمندان بهره‌وری بیشتری دارند و یا مراکز خرید نیز می‌توانند حس اعتماد را در مشتریان ایجاد کنند.

مترجم: نیرا منتخبی، منبع: گاردین، تاریخ: 8 سپتامبر 2016

تماس با ما

جهت ارتباط با مدیریت، ارسال انتقادات و پیشنهادات و نیز ارسال مقالات و اخبار حوزه سیاست گذاری می توانید با نشانی الکترونیکی زیر تماس حاصل فرمایید .

info@ippra.com

ایپرا تلاش خواهد کرد، در کمترین زمان، به مکاتبات شما پاسخ داده و ترتیب اثر دهد.

درباره ما

 تارنمای «تجزیه و تحلیل سیاست گذاری عمومی» (ایپرا/Ippra) پایگاهی تخصصی است جهت استفاده اساتید، دانشجویان و علاقه مندان حوزه سیاست گذاری عمومی که با هدف توسعه و ترویج گرایشات سیاست گذاری در حوزه فرهنگ، سلامت، علم، صنعت و تجارت فعالیت می کند. در این نشانی اینترنتی می توانید خبرهای سیاست گذاری داخل و خارج از کشور را دنبال و نیز مقالاتی در زمینه بهترین نمونه های سیاست گذاری ایران و سایر نقاط جهان را، مطالعه کنید. ایپرا همچنین، برگزاری دوره های آموزشی و پژوهشی، کلاس ها و مجموعه های کارگاهی مرتبط با این حوزه را برای ادارات، سازمان ها و نهادهای دولتی و خصوصی تضمین می کند.