Login Register

ورود به حساب کاربری

نام کاربری
رمز عبور *
مرا به خاطر بسپار

ایجاد حساب کاربری

Fields marked with an asterisk (*) are required.
Name
نام کاربری
رمز عبور *
تکرار رمز عبور *
پست الکترونیکی *
تکرار پست الکترونیکی *

معرفی کتاب «درآمدی بر شاخص های فساد»

مقدمه

فساد پدیده‌ای پیچیده و چند بعدی است که در تعریف آن نیز اختلاف زیادی بین صاحبنظران وجود دارد. به همین دلیل، اندازه‌گیری حجم و تعیین شاخص برای آن کاری صعب و دشوار است.

 

به رغم این دشواری پژوهشگران و کارشناسان بسیاری در سطح جهان به مطالعه دقیق این پدیده و بازشکافی ابعاد و زوایای مختلف آن پرداخته و هریک به نوبه خود شاخص‌هایی را برای سنجش آن ارائه کرده‌اند. در این بین شاخص‌هایی از سوی موسسات و سازمان‌های معتبر بین‌المللی غیردولتی منتشر شده که با توجه به اثرگذاری عمومی آن‌ها از اهمیت ویژه‌ای برخوردار هستند. موسساتی همچون شفافیت بین‌الملل (TI)، بانک جهانی، دفتر مقابله با موادمخدر و جرم ملل متحد، مجمع جهانی اقتصاد و برخی نهادهای دیگر میزان فساد در نهادها و بخش‌های گوناگون دولت‌ها را مورد سنجش قرار داده و شاخص‌هایی را در این زمینه منتشر می‌کنند.

 

بررسی این گزارش‌ها و شاخص‌ها نشان می‌دهد در حالت کلی فساد در کشورهای در حال توسعه به دلابل مختلف از جمله ساختار دوگانه سنتی-مدرن در این کشورها گسترده‌تر از جوامع توسعه‌یافته است. این مساله، لزوم تحقیقات بیشتر درباره منشاء، ماهیت و پیامدهای فساد در این کشورها در جهت تدوین سیاست‌ها و راهبردهای صحیح را خاطرنشان می‌کند.

 

کتاب حاضر حاصل تلاش‌های چندساله تدوین‌کنندگان آن در مرکز پژوهش سازمان بازرسی کل کشور است که اغلب به صورت گزارش پژوهشی در این مرکز به چاپ رسیده است. با توجه به کاستی‌های موجود در بازار نشر در خصوص شاخص‌های فساد، تدوین‌کنندگان سعی نموده‌اند در این مجموعه با معرفی برخی شاخص‌های مطرح فساد در سطح جهان، به تشریح موانع و مشکلات اندازه‌گیری فساد و اشکالات وارد بر این شاخص‌ها بپردازند.

 

گردآورندگان این مجموعه امیدوارند اثر حاضر بتواند به توسعه دامنه پژوهش در زمینه فساد اداری و اقتصادی کمک نموده و به بهبود وضعیت سلامت اداری و اقتصادی کشورمان یاری رساند. بی‌تردید رفع نقاط ضعف این اثر، نیازمند نقد مشفقانه مخاطبان گرامی است که پدیدآورندگان، با آغوش باز از آن استقبال می‌کنند.

 

علاقه مندان برای تهیه این کتاب، می توانند با شماره 09399534608 تماس بگیرند و در کوتاه ترین زمان کتاب را دریافت نمایند. 

 

 

 

تماس با ما

جهت ارتباط با مدیریت، ارسال انتقادات و پیشنهادات و نیز ارسال مقالات و اخبار حوزه سیاست گذاری می توانید با نشانی الکترونیکی زیر تماس حاصل فرمایید .

info@ippra.com

ایپرا تلاش خواهد کرد، در کمترین زمان، به مکاتبات شما پاسخ داده و ترتیب اثر دهد.

درباره ما

 تارنمای «تجزیه و تحلیل سیاست گذاری عمومی» (ایپرا/Ippra) پایگاهی تخصصی است جهت استفاده اساتید، دانشجویان و علاقه مندان حوزه سیاست گذاری عمومی که با هدف توسعه و ترویج گرایشات سیاست گذاری در حوزه فرهنگ، سلامت، علم، صنعت و تجارت فعالیت می کند. در این نشانی اینترنتی می توانید خبرهای سیاست گذاری داخل و خارج از کشور را دنبال و نیز مقالاتی در زمینه بهترین نمونه های سیاست گذاری ایران و سایر نقاط جهان را، مطالعه کنید. ایپرا همچنین، برگزاری دوره های آموزشی و پژوهشی، کلاس ها و مجموعه های کارگاهی مرتبط با این حوزه را برای ادارات، سازمان ها و نهادهای دولتی و خصوصی تضمین می کند.