Login Register

ورود به حساب کاربری

نام کاربری
رمز عبور *
مرا به خاطر بسپار

ایجاد حساب کاربری

Fields marked with an asterisk (*) are required.
Name
نام کاربری
رمز عبور *
تکرار رمز عبور *
پست الکترونیکی *
تکرار پست الکترونیکی *

دکتر سامع: جامعه سالم در گرو ورزش همگانی بانوان است

  

عضو کمیته‌ روانشناسی فدراسیون پزشکی ورزشی گفت: برنامه‌ریزی‌ها و سیاستگذاری‌های مسئولان باید به سمتی برود که زنان نیرومند و توانمند در جامعه پرورش بدهیم تا انرژی و پتانسیل آنها به جامعه هم تزریق شود.

 دکتر لاله سامع در گفت‌وگو با خبرنگار ورزشی خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا)، درباره تاثیر ورزش همگانی در بین بانوان اظهار کرد: علاوه بر این که ورزش روی جسم تاثیر می‌گذارد، روی مسائل روانی افراد نیز موثر است. تمرینات منظم ورزشی فواید جسمانی مثل پایین آوردن تعداد ضربان قلب، کاهش فشار خون دارد که همه این‌ها از بروز بیماری قلبی در خانم‌ها جلوگیری می‌کند.

 او ادامه داد: ورزش در بسیاری از زمینه‌ها و وضعیت‌های دیگر زندگی زنان نقش مهمی ایفا می‌کند. در دوران عادت ماهانه و قاعدگی زنان که پرخاشگری روانی و ضعف شدید بدنی، سردرد و علائم گوارشی در آنها بروز می‌کند، ورزش می‌تواند در کاهش و جلوگیری از بروز چنین مسائلی موثر باشد و باعث می‌شود این پرخاشگری‌ها تبدیل به آرامش ‌شوند.

 سامع درباره تاثیرات ورزش همگانی بانوان در دوران بارداری نیز گفت: ورزش در دوران بارداری از افزایش بیش از حد وزن مادر، سر درد و کمردرد دوران بارداری جلوگیری می‌کند و در نهایت باعث خودباوری و آرامش زن باردار می‌شود، در کل ورزش روی سیستم‌ عصبی و عضلانی و سلامت جسمانی افراد تاثیر زیادی دارد.

 دکتر لاله سامع درباره تاثیرات روحی و روانی ورزش روی زنان، تصریح کرد: ورزش باعث کاهش و کنترل اضطراب و افزایش اعتماد به نفس زنان می‌شود. خانمی که ورزش می‌کند خودپنداری بیشتر و بهتری نسبت به زنی که ورزش نمی‌کند دارد. در قسمت رفتاری هم می‌تواند باعث صبورتر شدن زنان در زندگی شود و همچنین آنها بیشتر قادر به کنترل رفتارهای هیجانی خود خواهند بود. حتی خانم‌های شاغل ورزشکار میزان خطای شغلی کمتری دارند و به طور کلی نوع ورزش و مدت زمانی که زنان ورزش می‌کنند تغییرات مثبت و معناداری در زندگی آنها ایجاد می‌کند.

 او در ادامه افزود: اکثر زنان ایرانی می‌خواهند از طریق تغذیه لاغر شوند در حالی که ورزش یکی از بهترین راه‌ها برای کاهش وزن است. کنترل وزن افرادی که با ورزش لاغر می‌شوند به مراتب راحت‌تر از دیگر افراد است.

 عضو کمیته‌ روانشناسی فدراسیون پزشکی ورزشی درباره "خودپنداره" و "ورزش" در بین بانوان تصریح کرد: ما درباره "خود پنداره" در بین زنان ایران جای کار زیادی داریم. متاسفانه خانم‌های ایرانی تصویر خوبی از بدن خودشان ندارند. در تحقیقی که هم در بین دختران دبیرستانی انجام شد ثابت گردید که دخترانی که ورزش می‌کنند و آمادگی جسمانی مطلوبی دارند "خودپنداری" بهتری هم نسبت به بدن خود دارند. این به وضوح در بین خانم‌هایی که ورزش می‌کنند وجود دارد یعنی آنها نسبت به دیگران حال بهتری دارند و همچنین ورزش به طور چشمگیری افسردگی زنان را کاهش می‌دهد.

 سامع درباره توجه و اشراف مسئولان نسبت به ورزش همگانی بانوان گفت: قطعا مسئولان اهمیت این موضوع را می‌دانند که ورزش همگانی زنان چه تاثیری روی کل جامعه دارد. مسئولان باید بدانند اگر می‌خواهند جامعه سالم داشته باشند باید خانواده سالم داشته باشیم. در خانواده هم محور اصلی زن است و مادر در خانواده است که باعث شادابی و سالم بودن خانواده می‌شود به همین دلیل تمرکز بیشتر مسئولان باید روی زنان باشد.

 دکتر لاله سامع در پایان گفت: از طرف فدراسیون پزشکی ورزشی در سال‌های گذشته تلاش‌های زیادی انجام شده و اطلاع رسانی درباره ورزش همگانی صورت گرفته است و درباره اثرات روانی ورزش برنامه‌های فراوانی انجام داده است. امیدوارم سیاست گذاری و برنامه‌ریزی‌ها به سمت این برود که زنان توانمندتر و نیرومندتر پرورش بدهیم تا انرژی و پتانسیل آنها به جامعه هم تزریق شود.

 

 

 

تماس با ما

جهت ارتباط با مدیریت، ارسال انتقادات و پیشنهادات و نیز ارسال مقالات و اخبار حوزه سیاست گذاری می توانید با نشانی الکترونیکی زیر تماس حاصل فرمایید .

info@ippra.com

ایپرا تلاش خواهد کرد، در کمترین زمان، به مکاتبات شما پاسخ داده و ترتیب اثر دهد.

درباره ما

 تارنمای «تجزیه و تحلیل سیاست گذاری عمومی» (ایپرا/Ippra) پایگاهی تخصصی است جهت استفاده اساتید، دانشجویان و علاقه مندان حوزه سیاست گذاری عمومی که با هدف توسعه و ترویج گرایشات سیاست گذاری در حوزه فرهنگ، سلامت، علم، صنعت و تجارت فعالیت می کند. در این نشانی اینترنتی می توانید خبرهای سیاست گذاری داخل و خارج از کشور را دنبال و نیز مقالاتی در زمینه بهترین نمونه های سیاست گذاری ایران و سایر نقاط جهان را، مطالعه کنید. ایپرا همچنین، برگزاری دوره های آموزشی و پژوهشی، کلاس ها و مجموعه های کارگاهی مرتبط با این حوزه را برای ادارات، سازمان ها و نهادهای دولتی و خصوصی تضمین می کند.